11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Eleştiri Ünitesi Testi Çöz (Test 1 ), 11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Eleştiri Ünitesi Testi PDF, 11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Eleştiri Ünitesi Testi,11.Sınıf Eleştiri Ünitesi Testi PDF İndir, TESTLER, 11-sinif-elestiri-test-sorulari-pdf
derskonum.com ailesi olarak buu sayfamızda 11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Eleştiri Ünitesi Testi Çöz, üzerine bir paylaşım yapıyoruz .
Hazırlayan:Mustafa ŞAHİN
KAYNAK: ESEN YAYINLARI
1. Bu tür eleştiride eleştirmen bir yazın ürününün
oluşumunu etkileyen tarihsel ve toplumsal koşulları
bulmaya, bunlar yardımıyla yapıtı açıklamaya
yönelir. Başka bir deyişle yapıtın yaratıldığı tarihsel
ve toplumsal ortamın koşullarını ölçüt olarak
kullanır.
Yukarıdaki sözü edilen eleştiri türü aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Esere dönük eleştiri
B) Okura dönük eleştiri
C) Sanatçıya dönük eleştiri
D) Eserle dış dünyaya dönük eleştiri
E) Çağdaş eleştiri
2. “Fikrimin İnce Gülü”, büyük emek isteyen iyi romanlardan.
İçeriği de emek sonucu kotarılmış,
biçimi de... Bayram’ın dönüş yolculuğu gibi dümdüz
bir olayı içermesi, bu romanın öz açısından
önemli etkiler sonucunda yazıldığını anlatıyor bir
bakıma. Biçimindeki tutarlılık da yazarın bu öze
ne kadar saygı duyduğunu belgeliyor. Bu açılardan
“Fikrimin İnce Gülü”nde yazar, içinde yaşadığı
toplumun kimi sakat, yanılgılı görüşlerini eleştirme
amacını gütmüş.
I. Deneme türünün özelliklerini taşımaktadır.
II. Öznel yargılara yer verilmemiş, nesnel kriterlere
göre eser eleştirilmiştir.
III. Dil, dil ötesi işlevinde kullanılmıştır.
IV. Yazarın hayatına ve kişilik özelliklerine değinilmemiştir.
V. Yazılış amacı, bir yapıtı inceleme, tanıtma ve
değerlendirmedir.
Yukarıdaki metinle ilgili olarak verilen numaralanmış
bilgilerden hangileri doğrudur?
A) I. ve II.
B) II. ve III.
C) III. ve IV.
D) I. ve V.
E) IV. ve V.
3. Her okur, okuduğu yapıtı “sıkıcı”, “iç açıcı”, “kuru”,
“çarpıcı” gibi nitelendirmelere bağlarken eleştirel
bir etkinlik içindedir. Ancak bu okura eleştirmen
denemez. Denmesi için okurun ---- .
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A) bunu öznel bir tutumla gerçekleştirmesi gerekir
B) bunu sürekli iş edinmesi gerekir
C) tanınmış bir kişi olması gerekir
D) okuduklarını not etmesi gerekir
E) da şair olması gerekir
4. “Kara Toprak” şiiri, şekil bakımından saz şairleri
geleneğine uygundur. Birinci dörtlükten sonra gelen
bütün dörtlüklerin ilk üç dizesi içinde kafiyelidir.
Dörtlüklerin son dizeleri, şiirin ana duygusunu
oluşturan ve birinci dörtlükte iki kere tekrarlanan
“Benim sadık yârim kara topraktır” dizesidir. Değişik
kafiyelere dayalı her dörtlük sonunda aynı
dizeye dönüş, şiire hem bir ahenk sağlamış hem
de konuya bir bütünlük kazandırmıştır. Bu şiiri
halk edebiyatında örneğine pek çok rastlanan ve
koşma tarzında yazılan “tabiat tasvirleri” kısmına
sokmak mümkündür. Saz şairleri bu tarz eserlerinde
genelde belli bir yeri, bir dağı, bir köyü tasvir
ederler. Âşık Veysel de bu tarz şiirler söylemiştir.
“Kara Toprak” şiirinin onlardan farkı, belli bir yeri
değil, genel olarak toprağı övmesidir.
Bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi
yanlıştır?
A) Metnin yapısı ve bu yapıyı oluşturan ögeler
açıklanmıştır.
B) Eleştirmen eseri kendi beğenisine göre değil,
belli kriterlere göre eleştirmiştir.
C) Eleştirmen, kendini okurun yerine koymuş ve
şiirin kendi üzerinde uyandırdığı etkiyi eleştirinin
merkezine almıştır.
D) Dil, ağırlıklı olarak göndergesel işlevde kullanılmıştır.
E) Açıklayıcı anlatım türü kullanılmıştır.
5. Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet Dönemi
eleştiri yazarlarından biri değildir?
A) Ziya Paşa
B) Berna Moran
C) Mehmet Kaplan
D) Nurullah Ataç
E) Fethi Naci
6. “Aşksız İnsanlar” hikâyesi, mensur şiir ile deneme
türlerini hatırlatıyor. Hikâye birinci şahıs ağzından
yazılmıştır. Hikâyede bir anlatım aracı olarak kullanılan
birinci şahıs, yazar ile karıştırılmamalıdır.
Birinci şahıs, hayata daha “şahsi” bir gözle bakma
ve “şahsi” duyguları anlatma imkânını sağlar. Yazar
birinci şahsa, bu hikâyede olduğu gibi, bazı
“şahsi” fikirler de söyletebilir. Yalnız bu fikirler fazla
soyut olursa, deneme türüne kaçar. Oktay Akbal,
kahramanının hayat ve insanlar hakkındaki fikirlerine
dış âleme ait somut izlenimler de katıyor.
Fikirlerin, böyle duygu ile yüklenmesi, yazıyı, deneme
olmaktan kurtararak hikâyeye yaklaştırıyor.
Bu parçada aşağıdaki yazı türlerinden hangisine
ait özellikler ağır basmaktadır?
A) Günlük
B) Deneme
C) Eleştiri
D) Gezi yazısı
E) Makale
7. Aşağıdaki yazarlardan hangisinin eleştiri (tenkit)
türünde yazıları yoktur?
A) Ahmet Hamdi Tanpınar
B) Memet Fuat
C) Mehmet H. Doğan
D) Metin And
E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
8. Brunetiere, eserlerin değişmeyen genel yüzleriyle
değer taşıdıkları, eleştirmenin de bir eser üzerinde
onun kendi türü içinde sınıflandırılışına göre bir
yargıya varabileceği düşüncesindeydi.
Bu yargıya göre Brunetiere, hangi eleştiri çeşidini
savunmuştur?
A) Okura dönük
B) Öznel
C) Sanatçıya dönük
D) Nesnel
E) İzlenimci eleştiri
9. Edebiyat tarihçisi, bir eserin değerini saptarken
belgelere dayanarak onun halk arasında yüzyıllarca
nasıl tutunduğunu nedenleri ve sonuçlarıyla
anlamaya çalışır. Oysa eleştirmen, doğrudan
doğruya kendisinin o eserden aldığı “duygulanma
payı”nı, kişisel beğeni ve kanısına göre açıklar.
Edebiyat tarihçisi, kişisel beğeni ve kanısını sonuna
kadar göz önüne almamak ve “nesnel” bir
biçimde düşünmek zorundadır; eleştirmenin görüşü
ise sadece “öznel”dir. Bir edebiyat eseri, zamanımıza
ne kadar uzaksa onun üzerinde edebiyat
tarihinin nesnel bir yargıya varması o kadar
kolaylaşır. Çünkü yüzyıllar boyunca “yanılmaz bir
yargıç” olan “halkın beğenisi” onun üzerinde yargısını
vermiştir. Edebiyat tarihçisi, belgeleri inceleyip
sıralayarak o yargıyı saptar.
Bu paragraftan aşağıdaki yargılardan hangisi
çıkarılamaz?
A) Eleştirmenin, eserden aldığı zevki, kendi düşüncesine
göre açıkladığı
B) Edebiyat tarihçisinin, bir eserin halk arasında
nasıl tutunduğunu sebep ve sonuçlarıyla araştırdığı
C) Eleştirmenin öznel bir görüş taşıdığı
D) Edebiyat tarihçisinin, kişisel beğeni ve düşüncesini
sonuna kadar göz önüne aldığı
E) Edebiyat tarihçisinin, bir eserin değerini saptarken
belgelere dayandığı
10. Aşağıdakilerden hangisi eleştiri türünün özelliklerinden
değildir?
A) Ayrıntılı bir araştırma gerektirdiği
B) Eserin, edebiyat ve sanat tarihi bakımından
yeri ve öneminin de açıklandığı
C) Açıklayıcı ve kanıtlayıcı anlatım türlerinin kullanıldığı
D) Yazılış amacının, bir edebiyat ve sanat eserini
bütün yönleriyle inceleyip açıklamak olduğu
E) Güncel konularla ilgili kişisel düşüncelerin
sohbet havasında ele alındığı
TEST-2
1. Nazım Hikmet’in “Saman Sarısı” şiiri 1961 yılında
uzun bir tren seyahati sırasında yazılmıştır.
Tematik olarak tren yolculuğu ve aynı anda şairin
yaşadığı zihinsel yolculuğun anlatıldığı şiirde,
konu kadar konuyu yansıtmada seçilen sözcükler
ve sözcüklerin yarattıkları çağrışımlar da tek tek
önem kazanır. Özellikle “ ... bu kitabı dükkânında
satanlar para verip / alanlar alıp da seyredenler
…” dizelerinde geçen “seyretmek” sözcüğü izlemek
anlamına gelebileceği gibi şiirle ilintili birden
çok anlamda da kullanılmış olabilir. Bu bağlamda,
“seyretmek” sözcüğünün seçilmesinin nedeni bu
sözcüğün okurda yarattığı farklı çağrışımlardır.
Tüm şiir boyunca âdeta trenin seyrini takip eden
okuyucu için “seyretmek” sözünün yarattığı ilk
çağrışım güzergâhtır.
Bu eleştiri metniyle ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisi yanlıştır?
A) Dil, genelde göndergesel işlevde kullanılmıştır.
B) Eleştirmen eseri tarafsız bir bakış açısıyla ele
almıştır.
C) Kesinlik bildirmeyen cümle kullanılmamıştır.
D) Açıklayıcı anlatım türü kullanılmıştır.
E) Eserin içeriği hakkında bilgi verilmiştir.
2. ---- bir sanat yapıtının gerçek değerini, içeriğini
yapılışını, değerli ya da değersiz yönlerini ortaya
koyar. Görevi güzellik yaratmak değil, aksine daha
önceden yaratılmış güzelliği yargılamak ve onu
okurlara tanıtmaktır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A) Eleştirmen
B) Denemeci
C) Köşe yazarı
D) Sohbet yazarı
E) Haberci
3. Aşağıdakilerden hangisi eleştiri türünün özelliklerinden
değildir?
A) Eleştirmenin bir eseri açıklamak ya da çözümlemek
için o eserin yazarının hayatını ve kişilik
özelliklerini araştırması gerekir.
B) Eleştirmen değerlendirmelerine kişisel düşüncelerini
de katabilir ancak eleştirirken öznel
yaklaşımlar yerine, nesnel bir tutum sergilemesi
gerekir.
C) Eleştirmenin eseri çok yönlü olarak değerlendirebilmesi
için tarih, sosyoloji, psikoloji, felsefe
gibi bilim dallarında temel bilgilere sahip
olması gerekir.
D) Eleştirilecek eserin biçim ve içerik açısından
özelliklerinin yanında edebiyat ve sanat tarihi
bakımından yeri ve önemi de açıklanır.
E) Eleştiri yazılarında betimleyici ve söyleşmeye
bağlı anlatım türleri kullanılır.
4. Türk edebiyatında Tanzimat’tan önce eleştiri türünden
yazı ve eserlere çok az rastlanır. Tan zimat’tan
ön ce ki eleştiriler, divan edebiyatının ya zı
tek ni klerin den söz eden eser ler den oluşmak tay dı.
Bazı şair ve yazarlarla ilgili ilk eleştiri örneklerini
ise o dönemin yaşam öyküsü olarak kabul edilen
---- görebiliriz.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A) halk hikâyelerinde
B) tezkirelerde
C) mesnevilerde
D) edebiyat tarihlerinde
E) cönklerde
5. “Tatil Kitabı”, elindekilerle yetinmesini bilmeyen,
beklentilerinin peşinde koşan insanları konu edinmiştir.
Kasap çırağı düzenli işinden şikâyetçidir.
Gözü büyük marketlere kapak atmaktadır. Tıpkı
bir zamanlar patronunun yaptığını arzulamaktadır.
Ama hayatın zorluklarını hesaplamadan yapılan
bir arzudur bu. Sinemanın insana ve topluma ayna
olma görevinin bu filmde yerine getirildiğine hiç
şüphe yoktur. Düz anlatıma sahip olsa da olay örgüsü
tam olarak ortaya konamamış olsa da zevkle
izlenmeyi hak ediyor.
Bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi
söylenemez?
A) Eleştiri türünün özelliklerini taşımaktadır.
B) Sözü edilen eserin hem olumlu hem olumsuz
yönleri üzerinde durulmuştur.
C) Eserin içeriği hakkında bilgi verilmiştir.
D) Dil, dil ötesi işlevinde kullanılmıştır.
E) Hem öznel hem nesnel yargılara yer verilmiştir.
6. Aşağıdaki Tanzimat Dönemi sanatçılarından
hangisi eleştiri türünde eser yazmamıştır?
A) Ziya Paşa
B) Namık Kemal
C) Recaizade Mahmut Ekrem
D) Muallim Naci
E) Şemsettin Sami
7. Aşağıdakilerden hangisi eleştiri türünde yazılmış
bir eser değildir?
A) Tahrib-i Harabat
B) Zemzeme
C) Tasvir-i Efkâr
D) Talim-i Edebiyat
E) Demdeme
8. Edebiyatımızda eleştiri türü Batı’daki anlamıyla
1908’den sonra gelişmeye başlamıştır. “Yeni Li-
I
san”, “millî edebiyat”, “millî ölçü” gibi önemli kav-
II
ramlar kimi şair ve yazarları bu konularda eleştirel
yazılar yazmaya yöneltmiştir. Fuat Köprülü
III
ve Ali Canip Yöntem gibi yazarlarla başlayan bu
hareket, daha sonraki yıllarda Reşat Nuri Güntekin
ile devam etmiştir. Cumhuriyet Döneminde
eleştiri alanındaki çalışmalar şiir, roman, tiyatro
ve sinema gibi çeşitli sanat dallarını da kapsayacak
biçimde yoğunlaşmıştır. Nurullah Ataç, Ahmet
Hamdi Tanpınar, Nazım Hikmet gibi yazarlarımız
IV
eserleriyle eleştiri türünün gelişmesine katkıda
bulunmuşlardır. Daha sonra yetişen, çeşitli gazete
ve dergilerde yazdıkları eleştiri yazılarıyla tanınan
eleştirmenlerimiz şunlardır: Memet Fuat,
Fethi Naci, Berna Moran, Cevdet Kudret...
V
Bu parçadaki numaralanmış sözlerin hangisinde
bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
9. Necati Cumalı’nın şiirleri, günümüzün sivrilmiş,
adları çok anılan şairlerinkine benzemez. Özgünlüğü
yakalayabilmiş bir üslubu vardır onun. Öyle
çok ilgi çekici değil ama okudukça etkiler bizi, yavaş
yavaş sarar. Cumhuriyet döneminin çağdaş
ve özgün şairlerinden biridir. Eserlerini zevkle ve
ilgiyle okursunuz.
Bu parça aşağıdaki türlerin hangisine ait özellikler
taşımaktadır?
A) Deneme
B) Gezi yazısı
C) Eleştiri
D) Otobiyografi
E) Öz eleştiri
266
KAYNAK: E S E N YAY I N L A R I
Yorum Gönder