12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Şiir Ünitesi Çalışma Kağıdı
12. Sınıf Edebiyat Şiir Ünitesi Çalışma Kağıdı, 12. Sınıf Şiir Ünitesi Çalışma Kağıdı, ÇALIŞMA KAĞITLARI, 12. SINIF ÇALIŞMA KAĞITLARI,
doğru konum= derskonum
12.Sınıf Edebiyat Şiir Ünitesi Çalışma Kağıdı-
- Hazırlayan : Mustafa ŞAHİN
DOĞRU YANLIŞ SORULARI
1.
( ) Toplumcu şairler şiirin kurallara uygun
olması gerektiğini savunur ve ölçüyü şiirin birimini önemser
2.
( ) Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren
şiirde memleket manzaralarıyla ilgili söyleyişler sıkça görülür.
3.
( ) Beş Hececiler, Anadolu ve Anadolu insanını
anlatmışlardır.
4.
( ) Yaşar Nabi Nayır hecenin beş şairinden
biridir.
5.
( ) Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren
şiirler tamamen serbest müstezatla yazılır.
6.
( ) Garip kitabı I. Yeni şiir anlayışının
düşüncelerinin yazıldığı bir eserdir.
7.
( ) Milli edebiyat zevkinin temellerinde
sembolizm ve parnasizm vardır.
8.
( ) Yedi Meşale grubu edebiyat tarihimizde bir
bildiri yayımlayan ilk gruptur.
9.
( ) Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren
şiirde halk arasından rastgele insanlar ele alınmıştır.
10.
( ) Cumhuriyet Döneminde yazılmış şiirlerde
aruz vezni kesinlikle kullanılmaz, bunun yerine sadece hece vezni kullanılır.
11.
( ) Toplumcu gerçekçiler özellikle Fransız
sembolist şairlerden etkilenmişlerdir.
12.
( ) Cumhuriyetçilik, devlet işlerinde dinî
otoritenin değil aklın ve mantığın belirleyici olmasını işaret eden bir ilkedir
.
13.
( ) Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı
ürünlerine devrin siyasal özellikleri yansıtılmaz.
14.
( ) Şiirlerde aruza karşı genellikle hece
vezni tercih edilmiştir.
15.
( ) Sanatçılar toplumsal konular yanında
bireysel konuları da ele almışlardır.
16.
( ) Millî zevk, Batı’dan gelen anlatma biçimleriyle
birleştirilmiştir.
17.
( ) Cumhuriyet Dönemi, edebiyatta millî
değerlere yönelmenin ilk halkası olmuştur.
18.
( ) Garipçiler serbest şiir anlayışının ilk
temsilcisidir. hazırlayan mustafa şahin
19.
( ) Fütürizm gerçeği doğrudan anlatmak yerine
sezdirmeyi amaçlayan akım
20.
( ) Cumhuriyet dönemi edebiyatında dil gereken
sadeliğe ulaşmıştır.
21.
( ) Cumhuriyet şiirinin biçim ve içeriğinde
önemli değişiklikler söz konusudur.
22.
( ) Yedi Meşaleciler Garip topluluğuna bir
tepkidir.
23.
( ) Ahmet Muhip Dıranas sembolizmden
etkilenmiştir.
24.
( ) Saf şiir anlayışı edebiyatımızda Yahya
Kemal ile başlar.
25.
( ) Garip akımı sadeliğin, sıradan insanın
sesi olur.mustafaşahin
26.
( ) İkinci Yeni şairleri herkesin
anlayabileceği bir dil seçerler; imgeyi saf dışı bırakırlar.
27.
( ) Yedi Meşalecilerin şiir anlayışı Beş
Hececilerle uyuşur.
28.
( ) Garip akımı imgeyi, kafiyeyi, sanatlı sözü
şiirin dışında tutmaya çalışır.
29.
( ) Yedi Meşaleciler toplumsal eleştiriyi çok
önemsemiştir.
30.
( ) Hisarcılar manevi değerlerin şiirde yer
alması için mücadele vermişlerdir.
31.
( ) İkinci Yeni şiiri duyguya ve yoğun
çağrışımlara dayandırır.
32.
( ) Garip şiiri, şiirde hikâye etme tarzını
benimser.
33.
( ) Necip Fazıl - Asaf Halet Çelebi ruhçu
(mistik) bir anlayış etrafında toplanırlar.
34.
( ) Yedi Meşalecilerin şiir anlayışına göre
sanat toplum içindir.
35.
( ) Nazım Hikmet kuralcı şiir anlayışının en
önemli ismidir.
36.
( ) Sürrealizm akımı hem I. Yeni hem de II. Yeni
şiirinin ortak özelliğidir.
37.
( ) İkinci Yeni'yle Garip şiirinin önemli
farklarından biri Garip akımının şiire "espri, nükte" gibi yaklaşımı
getirmesidir.
38.
( ) Orhan Veli heceyi ve aruzu birlikte
kullanmıştır. hazırlayan mustafa şahin
39.
( ) Memduh Şevket Esendal, Çehov (durum)
öykücüsüdür.
40.
( ) Garip akımının diğer ismi I. Yenidir.
41.
( ) Mistik şiir parnasizm akımının bir
yansımasıdır.
42.
( ) Beş Hececiler bir dergi etrafında toplanıp
grup olmuşlardır.
43.
( ) Cumhuriyet dönemi şiirinde aruz kullanılmamıştır.
44.
( ) Bayrak Şairi olarak bilinen kişi Mehmet
Akif Ersoy'dur.
45.
( ) Atilla İlhan bireysel temaları işlememiş
bir şairimizdir.
46.
( ) Cahit Sıtkı şiiri herkesin anlayabileceği
bir dille yazılmamıştır.
47.
( ) Ahmet Muhip Dıranas, toplumsal gerçekçi
şairlerimizdendir.
KLASİK SORULAR
1-Saf şiirin özelliklerini yazınız ( beş
madde)
*
*
*
*
*
2-Cumhuriyet dönemi ilk toplumcu gerçekçiler hakkında bilgi veriniz.
3-I.Yeni ve II.Yeni anlayışının benzerliklerini ve farklılıklarını yazınız.
benzerlikleri:
farklılıkları:
4-II.Yeni anlayışına mensup kişiler kimlerdir ?
5-Aşık Veysel ve Neşet Ertaş hakkında beşer maddelik bilgi veriniz.
Aşık Veysel Neşet Ertaş
* *
* *
* *
* *
* *
6-Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin temsilcileri kimlerdir?
7-1960 Sonrası Toplumcu Eğilimleri yansıtan şiir hakkında bilgiler veriniz.
8-1980 Sonrası şiirimizdeki eğilimlere temsilcilerle birlikte örnekler veriniz.
*
*
*
*
*
*
*
9-Cumhuriyet sonrası halk şiiri hakkında bilgi veriniz.
*
*
*
*
*
10-Cumhuriyet sonrası halk şiiri temsilcilerinden beş isim yazınız.
11-Aşağıda verilen eserlerin sanatçılarını karşısına yazınız
§
Kaldırımlar,
§
Sisler
Bulvarı
§
Otuz
Beş Yaş
§
835
Satır
§
Garip,
§
Ayetler
§
Kargayla
Tilki
§
Umutsuzlar
Parkı-
§
Şahdamar,
§
İşaret
Çocukları,
§
Arz-ı
Hal,
§
Risaleler,
§
Cellâdıma
Gülümserken,
12-Aşağıdaki sanatçıların hangi şiir
anlayışına bağlı olduğunu boş bırakılan yerlere yazınız.
a) Âşık Veysel:
b) Orhan Şaik Gökyay:
c) Melih Cevdet Anday:
d) Turgut Uyar:
e) Cahit Sıtkı Tarancı
f) Nazım Hikmet RAN
g) Nurullah Genç
Mavilikler yolcusu!
Ruhumuzun kardeşidir
Güneşlerde parlayan bu yeşil su.
Bayrağımız yeşil sular ateşidir.hazırlayan mustafa şahin
Biz bayrağın fedaisi sayısız Türk genciyiz.
Biz hilâle şan arayan korku bilmez gemiciyiz.
13-Bu dizelerin şiir anlayışlarından hangisini yansıttığı söylenebilir?
Uğrunda koparılan bir baş da ben olsaydım,
Bahira'dan süzülen bir yaş da ben olsaydım,
Okşadığın bir parça kumaş da ben olsaydım,
Senin için görülen bir düş de ben olsaydım,
Yeryüzünde seni bir görmüş de ben olsaydım,
Sana hicret eden bir Kureyş de ben olsaydım,
Damar damar seninle, hep seninle dolsaydım,
Batılı yıkmak için kuşandığın kılıcın,
Kabzasında bir dirhem gümüş de ben olsaydım...
Nurullah
Genç
14-Yukarıdaki şiir hangi anlayışla kaleme
alınmıştır ? Bu anlayışın özelliklerini yazınız.
+
*
*
*
*
*
Toplumcu gerçekçi anlayışla yazan
şairlerimizdendir. Şiirlerinde sosyalist dünya görüşünü ve ideolojisini hitabet
üslubuyla ortaya koymuştur. “Rubailer, Saat 21-22 Şiirleri” gibi çalışmalarında
lirizmi güçlü bir şekilde kullanmıştır. “Rubailer” çalışmalarında divan şiiri
geleneğinden; “Kuvay-ı Milliye Destanı, Simavne Kadısı Oğlu Şeyh Bedreddin
Destanı” adlı eserlerinde halk şiiri geleneğinden çağdaş bir tutumla
yararlanmıştır.
15-Yukarıda kısaca tanıtılan Cumhuriyet Dönemi sanatçısının adını yazınız.
…………………………………………………
Küçürek öyküde diyalog tekniği bu
yazarımız için önemli bir yer tutar. “Yaşam Öyküsü I”, “Gece Bekçisi”,
“Rastlantı”, “Zaman”, “Keşke”, “Kısa” ve “Yanıt” adlı öykülerinde diyaloglar
kişilerle ilgili uzun betimlemelerin yerini tutacak nitelikte söylemsel bir
işlev üstlenir. Uzun satırlar yerine kısa kısa konuşmalar aracılığıyla öyküdeki
kişilerin ilişkisine ve onların kendi gerçeklerine ulaşır.hazırlayan mustafa
şahin
16-Bu parçada sözü edilen yazar kimdir?
………………………………
Artık demir almak günü gelmişse zamandan
Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan.
Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır yol;
Sallanmaz o kalkışta ne mendil, ne de bir kol.
Rıhtımda kalanlar bu seyahatten elemli,
Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli,
17-Bu şiirde edebî akımların hangisinin etkisi söz konusudur?
……………………………………
Necip Fazıl, ilk dönem şiirlerinde şekille muhtevayı birbirini tamamlayan,
birbirinden ayrılmaz unsurlar olarak değerlendirmiştir. Bu tarz şiirin
özellikleri sonraki şiirlerinde de görülür. Daha çok muhtevaya dayanan bir şiir
kurma çabası içinde olmasına rağmen şeklin edebî eser üzerindeki
belirleyiciliğine dikkat etmiş ve şeklin sağladığı imkânlardan geniş ölçüde
yararlanma yoluna gitmiştir. Onun şiirlerinde lafı uzatma, fazla söz,
açıklayıcı ve yorumlayıcı bilgi, hikâye etme, espriye başvurma, zekâ oyununa
gitme yoktur. Yahya Kemal’de olduğu gibi “mükemmel” olanı yakalamaya
çalışmıştır.
18-Bu parçada sözü edilen sanatçının benimsediği şiir anlayışı nedir?
…………………………………………………
1970’te Ataol Behramoğlu ile birlikte
Halkın Dostları ve Militan dergilerini çıkarmıştır. 1974’ten sonra sosyalist
düşünce çizgisini bırakarak şiirlerinde ve yazılarında İslami düşünceyi dile
getirmiştir.. İlk şiirlerinde İkinci Yeni şiiri etkisinde kalmış, sonraları ise
yeni sayılabilecek bir söyleyişle toplumcu şiire yönelmiştir. Bütün şiirlerinde
bir isyan, öfke, başkaldırı ve sert bir üslup görülmektedir.
Eserleri:Geceleyin Bir Koşu, Evet İsyan,
Cinayetler Kitabı, Celladıma Gülümserken, Erbain, Bir Yusuf Masalı,
19-Bu parçada tanıtılan sanatçı kimdir?
………………………………………
Zaman, ruh ve aşk kavramlarının zengin imajlarla işlendiği şiirlerini yazmakta
son derece titiz davranmıştır. Öğrencisi olduğu Yahya Kemal’e hayranlığına
rağmen belki de onun taklitçisi durumuna düşmemek için tarih atmosferini
şiirinden uzak tutmuşsa da yine en çok, “Bursa’da Zaman” şiiriyle tanınır.
Zamanı, geçmiş, yaşanan an ve geleceğin birlikte idrak edildiği bir bütün
hâlinde görür. Başlangıçta heceyi kullanmasına rağmen sonraları serbest şiire
geçmiştir. Folklordan daima uzak durmuştur. Yahya Kemal ve Valery’den aldığı
“mükemmellik” anlayışına ulaşma çabasında rüya ve masaldan hareketle duygu ve
düşüncelerini “ses” hâline getirir. Varlığın sırlarını sembollerle anlatır.
20-Bu parçada tanıtılan sanatçı kimdir?
………………………………………
Sivas'ın Sivrialan köyünde dünyaya gelen
ozan, küçük yaşta gözünü kaybetmiştir. Yunus Emre, Pir Sultan Abdal gibi halk
ozanlarının eserlerini saz eşliğinde seslendirerek büyümüştür. Aşıklık geleneği
içinde yetişmiş ve bu geleneği başarıyla temsil etmiştir. Ahmet Kutsi Tecer’in
çabaları ile tüm Türkiye’de tanınan ozan, Anadolu'yu şehir şehir gezerek
şiirlerini sazıyla seslendirmiştir. Şiirlerinde yaşama sevinci, aşk, tabiat,
vatan, din, ahlak, hasret ve gurbet temalarını işlemiştir. Yalın bir Türkçeyle
söylediği şiirlerinde halk şiiri geleneğinin içerik ve biçim özelliklerini
ustalıkla kullanmıştır.
Eserleri: Deyişler, Sazımdan Sesler,
Dostlar Beni Hatırlasın
21-Bu parçada tanıtılan sanatçı kimdir?
………………………………………
Halk
şiiri geleneğini devam ettirmiş, şiirlerini genellikle dörtlük nazım birimiyle
kaleme almıştır. Millî ölçümüz olan hece ölçüsünü şiirlerine başarı ile
uygulamıştır. Şiirlerinde daha çok koşma ve semai nazım biçimini
kullanmış; tabiat, aşk, gurbet, sosyal konularla birlikte dinî ve millî
duyarlılıkları işlemiş; daha çok taşlamaları ve aşk şiirleri ile
tanınmıştır. Şiirlerindeki içten anlatımı
ve akıcı üslubu dikkat çekicidir. Birçok şiiri bestelenen şairin“Mihriban”
adlı şiiri geniş kesimler tarafından çok sevilmiştir. Eserleri:
Hasan’a Mektuplar, El Kulakta, Vur Emri, Kan Yazısı, Beşinci Mevsim, Dosta
Doğru, Gökçekimi, Akıl Karaya Vurdu (şiir)…
22-Bu parçada tanıtılan sanatçı kimdir?
………………………………………
1- Ne atom bombası Ne Londra Konferansı Bir elinde cımbız, Bir elinde ayna;
|
2- Ateşten zehrini tattım
bu okun. |
3- Umurunda mı dünya! Doldurdum sineme, ciğerlerime,
|
Şiir Anlayışı:
Dili:
Sanat Anlayışı:
Edebi Akımı:
24-Saf şiirin temsilcilerini yazınız.
Ulur aya karşı kirli çakallar,
Ürkek ürkek bakar tavşanlar dağa.
Mona Rosa bugün bende bir hal var.
Yağmur iri iri düşer toprağa,
Ulur aya karşı kirli çakallar.
Açma pencereni
perdeleri çek,
Mona Rosa seni görmemeliyim.
Bir bakışın ölmem için yetecek.
Anla Mona Rosa ben bir deliyim.
Açma pencereni perdeleri çek.
25- Yukarıdaki şiiri aşağıdaki ölçütlere göre
inceleyiniz.
·
Şiir Anlayışı/ Ait olduğu edebi topluluk:
·
Dili:
·
Sanat Anlayışı:
·
Edebi Akımı:
·
Ölçüsü
·
Kafiyer
·
Redifler
·
Edebi sanatlara örnekeler:
TEST SORULARI İÇİN TIKLA
Hazırlayan : Mustafa ŞAHİN
Yorum Gönder